Sociální služby a zdravotnictví
Řízení rizik ve zdravotnickém zařízení
Kurz Řízení rizik ve zdravotnickém zařízení zcela zapadá do požadavků legislativy České republiky, neboť od 1. dubna 2011 je podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, poskytovatel zdravotních služeb povinen v rámci zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb zavést interní systém hodnocení kvality a bezpečí, jehož minimální požadavky pro zavedení jsou uvedeny ve věstníku Ministerstva zdravotnictví ČR (částka 16, vydaná 26.10.2015) včetně metodického návodu pro sebehodnocení. V rámci interního systému hodnocení kvality a bezpečí je samozřejmě rovněž nezbytné řešit sledování a vyhodnocování nežádoucích událostí, tedy management rizik.
Nutnost managementu rizik vyplývá i z další legislativy (Atomový zákon, zákon o tkáních a buňkách, Transplantační zákon) a stejně tak norem ISO 9001, ISO15189, ISO14001, atd. pro zabezpečení principu neustálého zlepšování. Management rizik je vhodným nástrojem pro neustálé zlepšování kvality a bezpečí ve zdravotnických zařízeních lůžkových, ambulantních i u poskytovatelů zdravotnické záchranné služby.
Management rizik, je-li správně a systémově zaveden, je nenahraditelným zdrojem informací a to nejen v rámci řízení kvality. Jedná se o zpětnou vazbu např. v oblasti funkčnosti a efektivity používaných manažerských nástrojů, bezpečnosti procesů, dodržování platné legislativy, interních norem a pravidel pro kulturu bezpečí ve zdravotnickém zařízení, apod.
Cílem managementu rizik je nastavení takových procesních prvků ve zdravotnickém zařízení, které umožní rizikům pochybení předcházet, tím snížit jejich míru na minimum a zajistit tak vyšší bezpečnost pro každého pacienta, návštěvu a zaměstnance zdravotnického zařízení. S ohledem na významnost role, kterou management rizik sehrává a „citlivost“ problematiky z hlediska jeho přijímání zaměstnanci ve zdravotnictví je základem úspěchu především kvalitní teoretická i praktická příprava zaměstnanců, kteří se managementem rizik zabývají (uplatnění vhodných nástrojů, jako např. kořenová analýza, Paretova analýza, Analýza příčin a následků, FMEA, apod.).
S ohledem na možnou šíři uplatnění managementu rizik je vhodné mít vyškolené zaměstnance z kategorie lékař, nelékař i technicko-hospodářský pracovník.
Kurz je zaměřen pro zaměstnance zdravotnických zařízení (nelékařské zdravotnické pracovníky – všeobecné sestry, porodní asistentky, laboranty, radiologické asistenty, apod.), kteří se musí problematikou managementu rizik ve svých zařízeních zabývat.
V ceně jsou zahrnuty učební texty a malé občerstvení. Na závěr kurzu obdrží účastníci osvědčení o účasti.
AKCI PRO VÁS PŘIPRAVÍME I NA KLÍČ